Friday, March 26, 2010

Pindahhhhhh????

Ya...saya tahu...bila saya sebut yang saya akan pindah...ramai yang terkejut. Ye ke? Kenapa nak pindah? Angin tak ada, ribut pon tak ada....tetiba jer. Bukan mereka dan keluarga mereka jer yang terkejut, saya sendiri masih lagi terkejut dan seakan tidak percaya yang saya nak pindah. Leh gitu?

Masa baru kawen dulu mmg laa berangan nak duduk umah sendiri, atas alasan nak belajar berdikari, terutamanya dikala hujung minggu bangun santak ke tengahari. Namun hasrat itu terpendam begitu jer. Kejap di rumah FIL, kejap di rumah mak sendiri. Lepas bersalin anak ke-2, kami ambil keputusan untuk tinggal di rumah mak saya memandangkan 3 org adik saya kesemuanya sudah bertebaran di muka bumi ini.

Keinginan nak duduk rumah sendiri tak pernah padam, kami masih meneruskan misi mencari rumah yang bersesuaian dan mampu kami miliki. Taman mana yang tak pernah kami jelajah, sampai ke Tongkang Pechah, ke Sri Gading, kesemuanya kami pergi. Bukan rumah baru siap jer kami tengok, rumah 2nd hand pun kami redah gak.

Namun en. suami agak cerewet berbanding saya dalam bab ini. Ada saja yang tidak kena pada mata dia: jauh laa, susah nak letak kereta laa kalu sedara mara datang, sempit laa, mahal dah tentu laa alasan utamanya serta seribu satu alasan lagi. Saya diamkan & ikut saja.

Padahal tu bukannya ada siapa kat rumah mak tu, hanya ada mak & bak jer setelah arwak atuk meninggal 3 tahun lepas. Adik-adik sebulan sekali balik. Mak & bak pun bukannya sihat sangat. Kalau kata nak privasi pun tak jugak sebab mak & bak memang kerap pergi rumah adik saya, seminggu dua kat sana baru balik. Jadi, privasi bukan alasan utama.

Awal tahun tempohari entah macam mana, en suami boleh berkenan pulak pada rumah ni, walaupun tuan punya rumah sekejap nak jual sekejap tak nak jual pulak. Sayang agaknya. Buat masa ni tuan punya rumah nak sewakan je dulu. Yang en. suami boleh lak beria-ria bukan main lagi nak rumah ni, tak dapat beli, sewa dulu pun tak mengapa.

Itu yang ada kata-kata kurang sedap saya dengar, kenapa baru sekarang nak pindah, patutnya pindah dari dulu lagi; kalu nak pindah tu pindahlah jauh sikit, ni tak, dekat sangat. Ehhhh....saya punya sukalah bila dan ke mana saya nak pindah.

Rumah yang buat masa ini saya sewa ini terletak di corner lot, ada tanah yang luas di sebelah tepi rumah tu, dan bahagian dapur rumah tu pun telah diubahsuai oleh tuan punya rumah. Rumah kau ado????

Jadi sepanjang cuti tahun baru cina yg lepas, kami sibuk laa membersihkan rumah tersebut disamping sibuk menghabiskan duit membeli perabot dan kelengkapan rumah. Keluarga mertua saya beria-ia menolong kami, sampaikan masa nak potong tikar getah yang nak letak kat bilik pun, bapa mertua menawarkan diri nak tolong.

Saya pernah tulis kat fb saya,
"very tired mental & physical...really need some fresh air to breath again".

Tak sangka pulak begini perasaannya. Sebelum ini berkobar-kobar semangat nak keluar dari rumah bila hangin sudah mari, tapi bila betul-betul nak pindah, saya jadi sedih. Serius ni. Masa mula-mula en. suami cakap kita pindah, terus menitik air mata saya. Kalau saya pindah, mak macam mana? Dahhh....dahhhh...saya tak mampu menaip lagi. Sedih ni....

1 comment:

esh said...

ko nak pindah mana As? dekat dgn umah aku ke? hehehe

wish you & azlan & budak2 all the best masuk rumah sendiri nanti :)